The bondage and travels of Johann Schiltberger

Johannes [Hans] Schiltberger (1380-1440 ?)  was a German soldier/mercenary, traveller and writer who spent years in Ottoman and Mongol captivity and returned to Bavaria in the late 1420s. His Reisebuch contains a record of his own experiences and an account of various countries and their manners and customs, especially of those countries which he had himself visited.

Manuscript copy:
South-West Germany, ca. 1480 (Heidelberg University Library, Cod. Pal. germ. 216)

Incunabula:
Augsburg: Anton Sorg ca. 1477 (Bayerische Staatsbibliothek: BSB-Ink S-201GW M34080)

Schiltberger. Ein wunderbarliche unnd kurtzweilige History, Wie Schidtberger, einer auß der Stadt München in Beyern, von den Türcken gefangen, in die Heydenschafft gefüret, und wider heimkommen ist, sehr lüstig zu lesen ( Frankfurt/Main 1556)

Editions:
Abraham J. Penzel (ed.): Schiltberger’s aus München von den Türken in der Schlacht von Nikopolis 1395 gefangen, in das Heidenthum geführt, und 1427 wieder heimgekommen Reise in den Orient und wunderbare Begebenheiten (München: Fleischmann, 1814)

[Karl Friedrich Neumann/Fallermayeer/Hammer-Purgstall:] Reisen des Johannes Schiltberger aus München in Europa, Asia und Afrika von 1394 bis 1427. Zum ersten Mal nach der gleichzeitigen Heidelberger Handschrift herausgegeben und erläutert von Karl Friedrich Neumann. Mit Zusätzen von Fallermayer und Hammer-Purgstall (München: Auf Kosten des Herausgebers, 1859)

• Digitized: Internet Archive (digitizing sponsor: Google; book contributor: University of Michigan)
  • Bibliographic reference: BS 2049

English edition:
[Johann Schiltberger/K. F. Neumann/J. B. Telfer/P. Bruun] The bondage and travels of Johann Schiltberger, a native of Bavaria, in Europe, Asia, and Africa, 1396-1427. Translated from the Heidelberg Ms. edited in 1859 by Professor Karl Friedrich Neumann, by Commander J. Buchan Telfer […]. With Notes by Professor P. Bruun, of the Imperial University of South Russia, at Odessa; and a Preface, Introdcution, and Notes by the Translator and Editor. With a Map (=Hakluyt-Society Works. 58.; London: Printed for the Hakluyt Society 1879)

Dieser Beitrag wurde unter archive.org, BSB, digital, UB Heidelberg abgelegt und mit , , verschlagwortet. Setze ein Lesezeichen auf den Permalink.